tisdag 28 september 2010

Twelve years of EcoDriving


A story written by Michael Axelsson, vice chairman of STR and responsible for EcoDriving in the organization.

Background
In 1997 STR (Swedish National Association of driving schools) was contacted by our Finnish colleagues about a new education for skilled drivers in order to reduce fuel consumption. Without any preconception we met, drove and measured consumption. 1998 a group of 8 instructors, lead by Jan Alexandersson started to develop a Swedish version of EcoDriving. I was one of the instructors chosen for this project and started the work together with my 7 colleagues from STR with involvement from the Swedish Road administration and the Swedish Energy Agency. Our goal was to create an education that should give the driver a long lasting measurable reduction of fuel. After some studying we realized that other positive effects occurred, more mileages on tires, less wear and tear on breaks. We had a lot of help from the manufactures of vehicles, Volvo for example, that supplied us with knowledge. It was important that our way of driving didn’t have negative effects on the cars. I, for instance, drove a VW golf equipped with eleven computers that measured everything that was of interest for us, emissions, fuel consumption, speed, level of accelerator, braking power, number of revolutions and so on. All that work resulted in an education that have 1,5 hours of driving training and 2 hours of theoretical education that we call “EcoDriving the Swedish way”.


During the years of 1998-1999
We launched the EcoDriving education in 1998, and it was received with a lot of doubt. After a while the increasing fuel price gave us the push forward we needed, as companies and organizations with large fleets realized the benefit of fuel reduction. In the beginning it was all about education. After a couple of years some of the companies came back and wanted more education, due to the fact that the consumption was back on the levels they had been from the beginning. We then realized the importance of pre-education measuring, incitement for the drivers and a proper follow up, otherwise it could take about 6 months for the company to revert to the old levels of consumption, ant the education was of no use.
The Swedish Road Administration gave us a lot of help to promote EcoDriving, it was done by seminars, lectures and other arrangement. The environment was at this point a less interesting issue, it was a part of our education especially in the theoretical part, but it was all about money.

To be continued...

fredag 10 september 2010

100% el

Är det möjligt att vi i framtiden kommer att ha en dominans av elbilar. Svaret är ja, om man lyssnar på Shai Agassi, en ung forskare som visar på möjligheter i framtiden.

Tidigare har jag skrivit om de elbilar som snart kommer på marknaden, Volvo,s C30 år 2013 bl.a. Kravet man bedömmer som rimligt är att den ska gå minst 15 mil/laddning. Man räknar med att dagen batterier tål cirka 2000 laddningar, vilket skulle ge en livslängd på cirka 30.000 mil, inte så tokigt.

Men tänk så här:
Om man tar fram en bil som kostar ungefär som dagens bilar...
Om man tillverkar en bil som kan köras med dagens teknik...
För 3:-/mil...
Vem skulle inte ta sig en allvarlig funderare då?

I stället för att tanka laddar du ditt batteri, t.ex. när du är på jobbet. Hur gör du nu? Du drar ut sladden till motorvärmaren hemma på morgonen, åker till jobbet, sätter i motorvärmaren, åker hem, åker och handlar, kör ungarna till träningen, sätter i motorvärmarsladden på kvällen...

Minut mot minut: 1 minuts körning mot 1 minuts laddning. Och under långresor stannar du vid en "Elpac" station ( påhittat namn) och skiftar batteripack vilket tar cirka 15 minuter, i ett utbytessystem i stället för att tanka???

Skulle det fungera?

Vi kanske kan ana framtiden... Kom ihåg 2012, som jag skrev om i ett tidigare inlägg

onsdag 1 september 2010

intressant websida

För dig som är intresserad av miljöfrågor vill jag rekommendera en websida som är mycket bra. Den är på engelska, men mycket sevärd. Kolla in den och klicka på Johan Rockströms föreläsning om energi, den tar cirka 18 minuter. www.ted.com

Är du intresserad av bränslen? kolla in www.eljest.nu

Kolla även Gröna bilisters hemsida för rankning av vad de politiska partierna vill... Snart är det val!