fredag 23 juli 2010

Är etanolen på väg ut?

Som jag skrivit tidigare finns det vad vi i ecodrivingkretsar kallar "fuletanol". Det är en etanol som i princip kräver lika mycket energi i sin LCA som den gör klimatnytta. Om man ska tolka energiforskarnas rapport så är tillverkningen av etanol från majs och vete inte hållbarhet i längden, det säger Jonas Åkerman KTH och Max Åhman LTH.

Sockerrörs etanolen kan ha en framtid, men täcker bara cirka 5-10% av behovet i världen när det gäller drivmedel.

Biogas från rötning av avfall och slam, som har en mycket positiv effekt på miljön, täcker bara en liten del av behovet som transportsektorn har.

Den andra generationen av drivmedel från biomassa har framtiden för sig, t.ex. DME, Biometan och metanol från förgasad vedråvara.

Detta tillsammans talar för en framtid med el-hybrider och plug-in. Det är bara att hoppas att bilindustrin läser av framtiden och satsar, så som bl.a. Volvo gör nu. Sedan är det bara att hoppas att Staten och kommuner investerar i denna teknik så att man kan få en vettig eftermarknad med begagnat för oss vanliga dödliga att köpa bilar från.

Kort sagt, etanol trenden, som jag kallade "ett steg på vägen" under mina föreläsningar i slutet av 90-talet och början på 2000-talet, är på väg ut.

Själv kör jag numera diesel i väntan på att lägga vantarna på en plug-in hybrid (perfekt när man pendlar 3,5 mil enkel resa varje dag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar