onsdag 14 september 2011

Nya klimatsiffror

Enligt Naturvårdsverket och Regeringen har Sverige lyckats sänka CO2 utsläppen med 10% sedan 1993 fram till 2005. Siffran är baserad på det Naturvårdsverket rapporterar till UNFCCC, FN:s klimatkonvention, och är en beräkning av de direkta utsläppen inom Sveriges gränser. Här ingår industri, hushåll (uppvärmning, bilresor) m.m.

Det som saknas är flygresor och andra internationella transporter, här ingår inte heller konsumtion av inhemska och importerade produkter. Lägger man till detta, det vill säga balansen av import beroende på den ekonomiska utvecklingen i landet, så är den negativ. Vi importerar mer än vi exporterar och låter man detta belasta CO2 kontot tilsammans med resor utomlands och internationella transporter så har utsläppen ökat med 10-30% under perioden 1993-2005.

Detta påstår forskare vid Uppsala universitet, tänkvärt...

torsdag 8 september 2011

Facebook

Nu hittar du EcoDriving på "Fejjan". Sök på EcoDriving Sverige. Här träffas EcoDriving intresserade och har chans att dela erfarenheter

onsdag 7 september 2011

Miljöbilar?


Här är ett exempel på hur det ser ut om man gör en test under realistiska förhållanden. Dessa bilar har körts av vanliga förare med en EcoDrivinglärare som bisittare. Resa gick med Trafikutskottets ledamöter från Mynttorget, utanför Riksdaghuset, till Gillingebanan i Vallentuna. 2,95 mil

Fordon CO2 Kostnad
Ford Focus Etanol 4,6kg 33.90:-
Volvo V50 Drive 5,08kg 23,63:-
Volvo V70 Bifuel 0,89kg 30,24:-
Toyota Auris laddhybrid 1,68kg 8,50:-
Toyota Prius, hybrid 3,92kg 19,85:-
Volvo C30 Electric 0,?kg 3,90:-
Honda Insight hybrid 4,45kg 22,54:-
Honda CRZ hybrid (man) 5,2kg 26,32:-
Saab 93 1,8T etanol 4,09kg 30,00:-

Toyota Auris hade full laddning i batteriet och gick cirka 2,3 mil innan motorn startade. Anledningen till frågetecknet under CO2 på Volvo Electric är att Trafikverket inte vill släppa siffrorna på CO2/kW, detta saknas även på Toyota Auris. Samtliga CO2 siffror är baserade på LCA värdet, dags aktuella bränslepriser gällde.

Elbil eller parallell- eller seriehybrid



Hur kör man??? Ibland går det inte som man tror, EcoDriving kan ge högre förbrukning på vissa modeller...

Full el kräver en anna stil.

Elbils och Hybrid EcoDriving

I dag börjar arbetet med elbilsutbildning. Vi har samlat alla chefsinstruktörer på Gillinge för att utforska hur man kör elbil och hybrid bil så ekonomsikt som möjligt. Vi har hjälp av Toyota och Volvo. Toyota har den nya laddhybriden här och Volvo har ställt upp med sin Volvo C30 electric. Vi kommer även att testa Hondas seriehybrid CRV.

Vad blir resultatet, vi får se vad STR:s skarpaste EcoDriving hjärnor kommer fram till...

Följande fakta vet vi: C30:n går 10 mil på en laddning under gynsamma förhållanden
Toyotas laddhybrid går 3 mil innan bensinmotern startar
CRV:n är svår att påverka som förare, den reglerar sig själv.

Jag återkommer.