fredag 7 maj 2010

Din makt som konsument

Ditt val som konsument har stor betydelse, kanske större än vad man tror. Idag tror jag att den skaran bilköpare som går igenom en bilhall hos en återförsäljare inte tittar lystet och dreglande efter en SUV som drar 1,5 lit/mil på landsväg och över 2 liter/mil i stan är ganska liten.

Nej, jag tror att man kollar bränsleförbrukningen ganska noggrant, åt minstånde om man är högkonsument av mil på svenska vägar.

Tag bara valet mellan en V70 1,6 DRIVe och en V70 2,5T, väljer du DRIVe modellen minskar du bränsleförbrukningen med 54% och klimatpåverkan med 48% (källa: Trafikverket)

Enligt samma Trafikverk skulle en manuell växellåda ytterligare sänka förbrukningen med 10%. Det tror inte jag (källa: Michael Axelsson) eftersom körstilen har otroligt stor betydelse, plus att den automatiska växellådan är adaptiv. Den lär sig hur du kör, och du kan träna upp den att växla tidigare, undvika "kick down" m.m.

Intressant är att om man jämför Volvo V70 1,6 DRIVe med Volvo V70 2,0F (etanol) så minskar även där klimatpåverkan med 21% (källa: Trafikverket). Nu beror det på hur man räknar, hur lång tillbaka går man i LCA:n när det gäller etanolen, vilken typ av etanol o.s.v. Ofta är jag lite skeptisk när det gäller etanolens klimatpåverkande vinster, tittar man bara vid avgasröret så är vinsten enorm, men börjar man titta på hela processen med odling, tillverkning och upparbetning så blir siffrorna blygsamma. Det finns nämligen riktig "fuletanol" som i princip tar mer energi än vad du vinner i klimatpåverkan. Skulle dessutom 2,0F:en tankas med bensin skulle utsläppen bli 72% högre än DRIVe modellen.

Jag säger som den gamla disco dängan från 90-talet: "I´ve got the power"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar