måndag 5 april 2010

Åså var Påsken på väg att ta slut... Kanske lika bra det. Snöglopp och 2 plus grader, inte kul. Kom ihåg att du ska byta still sommardäck senast den 15 april, om det inte är vinterväglag.

Jag har en bekant, något slängd i käften, som inte byter till sommar däck för än några dagar innan midsommar. Jag brukar alltid varna honom för att det finns risk för att han kan få böta om han stoppas i en poliskontroll.

-"Dä ä lungt", säger han alltid. -"Jag säger till konstapeln att jag ska åka till Torneträsk, å där ligger snön till midsommar". Och då är den diskussionen slut. Nu har jag ett nytt vapen i kampen mot den latheten. Det kallas partikelkontaminering. Det är ett faktum att dubbdäck river upp partiklar ur asfalten, vilka i sin tur sprids runt vägar och gator och inte bara kontaminerar mark och vatten utan även hamnar i lungor på människor som inandas luften. Vi får se om det biter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar