onsdag 7 april 2010

Bensin eller etanol?

Nu har jag avslutat mitt högst ovetenskapliga experiment Om ni läser min blogg så vet ni att jag kör en s.k. "flexifuel", en Volvo V50 1,8F. Med den bilen körde jag sträckan Eskilstuna - Köping och jobbade med att få så låg förbrukning som möjligt. Sträckan består av 50 - 70 - 90 och 100 vägoch är totalt cirka 4 mil. Det finns ett stort antal cirkulationer, väjningsplikter och trafikljus på sträckan.

Min förbrukning med bensin i tanken blev 6.1 lit./100 km, eller 0,61 lit/mil. Under samma förhållanden, vad gäller klockslag, yttertemperatur och vindförhållanden, gjorde jag resan med etanol i tanken. Samma körsätt, så snålt som möjligt. Resultat 8,2 lit / 100 km, eller 0,82 lit./mil.

26% högre förbrukning med etanolen... Ekonomin då kanske du undrar?

Ja, räknar vi bara bränslekostnaden så kostade bensinresan så kostade den 32 kr. och 70 öre medans etanolresan kostade 31 kr. och 60 öre.

Den skillnaden är för låg, tycker jag. Ska det finnas en drivkraft mot drivmedel som minskar koldioxidutsläppen ska det vara markant lönsamt, idag är det skattebefrielse och fria parkeringar i städer som är drivkraften. Dags att ändar skattesatsen...

En annan sak, i sommar tror jag att besinen kommer att kosta mellan 14-15 kronor litern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar