tisdag 13 april 2010

Elbil eller hybrid

Jag har funderat en del över elbilar. Det är en lösning av transporter som passar mycket bra i vissa lägen. 60% av USA:s arbetande befolkning pendlar mer än 100 miles/dag i snitt. Det betyder att en elbil måste klara den sträckan varje dag för att vara intressant för den marknaden. I Sverige är pendlingssträckan kortare i snitt per pendlare, men sträckan är intressant som utgångspunkt för olika beräkningar.

Om du ska ladda en elbil för en liknande sträcka behöver du cirka 380 volt i 8 timmar, det innebär att ett normalt bostadshus med laddstolpar till varje lägenhet klarar idag inte av detta med den matningen som normalt finns in i huset. Även en normal villa belägen i ett normalt villaområde får problem...

Något att bita i för elleverantörerna, det blir kanske som med bergvärmen, om alla ska ha räcker det inte till med befintlig infrastruktur

Detta talar för parallelhybrider, som har möjlighet att använda flera drivkällor, i alla fall initialt. Om man får spekulera kanske en medelfamilj i Sverige kommer att ha två bilar, en "pendlarbil" för kortare sträckor med eldrift och en större bil för långresor, eller en bilpool där man kan ordna en större bil när man ska ge sig ut på långresor.

Tänk så här. Du och din hustru/vän klarar en bra med att bo i en tre-rummare men ni hyr en sex-rummare därför att släkten kommer på besök två gånger om året. Likadant är det med din bil. Du har en bil för fem personer som du åker själv i 95% av tiden... Varför har du inte en bil för två personer som drar 0,3 liter per mil istället (om du inte kör på el) och hyr en stor bil när du ska ut med hela familjen...

Finns det andra anledningar till bilval än förnuft...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar