fredag 9 april 2010

Pumpa...

Jag skrev i måndags om att vi närmar oss den dag då man inte får köra på dubbdäck om det inte är vinter väglag. Observera att det gäller dubbdäck och inte odubbade vinterdäck.

Om du nu planerar att sätta på dina sommardäck, tänk då på lufttrycket. Det du har när du ställer in trycket vid monteringen är inte kvar om en månad... Kolla regelbundet.

Däcksstryck är något vi jobbar med under EcoDrivingutbildningen. Jag brukar ställa frågan när jag har teoripasset om dom som sitter i lokalen har koll på trycket i sin bilar. De flesta säger jaaa.
Då lägger jag en femhundring på bordet och säger, -"Jag sätter den på att ni inte har rätt tryck, här har jag en tryckmätera så jag kan kolla. Vem sätter mot?"

Hittills har ingen satt mot femhundra spänn...

Vi Bilägare gjorde en beräkning för något år sedan att 27% av alla bilar i Sverige rullar med för lågt tryck. Beräkningen kommer från de däcksrazzior man gjorde runt om i landet. Enligt den beräkningen förlorar dessa förare cirka 500 miljoner kronor varje år och ökar CO2 utsläppen med cirka 90.000 ton beroende på ökad bränsleförbrukning. Man brukar säga att för lågt tryck ökar förbrukningen med runt 3%. Lägg sedan till ökat däcksslitage. Lågt tryck påverkar även säkerheten vad gäller bromssträcka, sidostabilitet och kurshållning.

Kör du 2000 mil/år så är det just den femhundringen jag lägger på bordet du kastar i sjön om man bara räknar ökad bränsleförbrukning, när du kör med för lågt tryck...

För femhundra kronor kan man:

  • Bjuda sin hustru/man eller en vän på en god middag
  • Gå till frisören och fixa till sig snyggt
  • Köpa 20 Trisslotter
  • Köpa ett nytt vårplagg

...För att komma med några förslag på bättre använda pengarna än att skänka dom till oljeindustrin...

Vad ska du ha för tryck då? Jo, kolla i din instruktionsbok (om du hittar den) och välj det högsta trycket som tillverkaren anger. T.ex. med full last och över 120 km/h. det skadar inte bilen utan kommer att hålla din förbrukning under kontroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar