torsdag 1 april 2010

Offshore drilling, nu kommer Obama med ett förslag som ska blidka republikanerna i Senaten. Han förslår provborrning efter olja utanför USA,s östkust, norr om Alaska och i Karibiska havet. Det var hans motståndares patentlösning på oljekrisen/priserna under valkampanjen. Man undrar om det har förekommit "kohandel" för att få igenom sjukförsäkringen

Vad bryr vi oss om det, kan man undra. Jo, jag anser att det man gör i USA är tongivande för hela världen. Man ska komma ihåg att kunskapen om klimatproblematiken inte är särskilt spridd bland de amerikanska medborgarna, även om ett uppvaknande sker just nu och då särskilt i de drabbade regionerna. Jag tänker på de naturkatastrofer som skett de senaste åren, även om det ofta förnekas av gemeneman att det skulle bero på den globala uppvärmingen.

Jag tror att nästa fas i miljöarbetet blir att fokusera på människors hälsa, det som berör de alla flesta. Om man tittar på hur vi påverkas direkt av luftkvalitet, buller, vatten tillgång, väderfenomen, sjukdomsspridning m.m. så får man en direkt koppling till det liv man lever. Där ligger nog framgången tror jag.

Jag läste en intressant artikel i en stor dagstidning, för att ta upp något annat. Den handlade om att utnyttja el som drivmedel i fordon. Om man beräknar kostnaden per mil för att gör det gripbart för oss dödliga så kan man säga att ha el som drivkälla i ett fordon kostar cirka 25% av den kostnad du har om du kör motsvarande bil på bensin. Alltså cirka 3 kronor per mil.

Då har man inte beräknat service, värdeminskning, skatteförmåner o.s.v. Men jag tycker ändå att det talar sitt tydliga språk...

Fundera över det när du mumsar på ditt påskgodis som säkert åkt över 100 mil lastbil innan du stoppar det i munnen... Glad Påsk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar