torsdag 4 februari 2010

Uppdrag Washington, dag 1

Uppdrag Washington, dag 1 - 2 februari 2010

Prolog
På uppdrag av Kalmar Kommun , UD och svenska ambassaden ska 12”Climatepilots” i 4 familjer utbildas . Kalmar kommun vände sig till STR och efterfrågade EcoDriving och på den vägen är det, det vara bara för mig och Jocke (göteborgaren) att packa väskan och ge sig av. Efter kontakter med Volvo i USA har vi ordnat två bilar, enligt uppgift en Volvo XC60 och en XC90 för att kunna köra med piloterna. Bilarna ska avhämtas direkt efter landning hos den lokala Volvo-handlaren i Washington. Nu hoppas vi att det inte blir problem med inkoppling av Econen (bränslemätaren), vilket vi hade i Los Angeles. Biljetter och hotell är bokat, nu kör vi…EcoDriving.

2/2 kl. 07.10 Incheckning Arlanda
Nu börjar problemen, på grund av ”kalsongbombaren” har man skärpt alla rutiner och tillsammans med besparingsivern från flygbolagen är det en otrolig massa uppgifter som ska fyllas i en terminal som står mitt på golvet i avgångshallen. Tur att man är ute i tid. En kopp kaffe innan boarding hinner man med i alla fall.

2/2 kl. 13.05 Schiphol
Passerat den extra säkerhetskontroll som gäller alla flyg till USA, en liten Holländare klämde oförskämt noggrant på mig för att se om jag hade dynamit i kalsongerna… Flyget från Göteborg är kraftigt försenat, vi får se om göteborgaren hinner i tid. Han har 25 minuter på sig att kuta över hela flygplatsen, ta sig ut ur Schengen och vidare till gaten som ligger längst ut i arm F. Vi håller tummarna...

2/2 kl. 13.59 Schiphol
Klockan 13.54 ringer min mobil och en flåsande samt något ilsken göteborgare förkunnar att han inte fick gå ombord eftersom den extra säkerhetskontrollen stängt. Han har förmodligen levt rövare eftersom markpersonalen bemödade sig, att precis innan dom stängde dörrarna på planet, gå in till oss och tala om att han är ombokad till Washington via Minneapolis, cirka 2 timmar senare. Han kommer att landa strax före midnatt. Nu blir det problem, eftersom han haft kontakterna med Volvohandlaren i Washington där vi ska hämta bilarna. Klockan 13.59 taxar vi ut och lyfter mot Washington.

2/2 Washington kl. 17.05 (lokal tid) Kl. 23.05 svensk tid
Genom Homeland Security utan problem, tog en taxi till Volvo Training center i Herndon efter ett samtal med Pete. Bilarna var klara och som tur var utrustade med GPS. Efter cirka 50 minuters resa genom Washingtons rusningstrafik och ett ruskigt snöoväder var vi framme vid hotellet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar