söndag 28 februari 2010

Söndag, mera snö. Ska köra 15 mil till Stockholm i morgon, det är alltid ett vågspel. Man vet inte om man kommer fram, det är ofta olyckor mellan staketen på E18. Värsta sträckan är Köping-Västerås och Västerås-Enköping. Det bästa med halkan är att förbrukningen kryper nedåt, varsam med gasen, jämnfart, framförhållning; grunderna i EcoDriving.

Om man googlarEcodriving får man miljoner träffar, många säger sig ha den rätta kunskapen. Jag tänker ofta på de tillfällen jag varit föreläsare på ITS-World, senast i Stockholm som var värd 2009. ITS (Intelligent Transport Services) år en internationell där företag i transportbranschen är medlemmar. Svenska företag som Green Cargo, SJ, Vägverket, Volvo, Scania m.fl. samt STR finns bland medlemmarna. Jag har haft förmånen att föreläsa där vid ett par tillfällen, där jag tagit chansen att profilera "EcoDriving the Swedish way". Det går till så att man har 1,5 timme tillsammans med tre andra föreläsare och en frågestund på cirka 10 miniuter sammanlagt. Det brukar vara Professor den och den från USA eller Doktor den och den från Kina och en bilskole lärare från Köping på talar listan. Sist var det En professor från ett av Tokyos universitet som skulle presentera forskning runt EcoDriving. Han pratade ett par minuter om metoden där han bevisat att EcoDriving på det japanska sättet var överlägset alla andra metoder. Det hade gjorts i en simulator där man jämnfört den tyska metoden för EcoDriving med den japanska, och hör och häpna, den japanska var cirka 10% bättre. Den japanska skiljer sig framför alltgenom att man accelererar MJUUUUKT. När han föreläsning var klar kunde jag inte hejda mig utan bad ordföranden att få ställa två frågor -"Okej, go ahead Mr. Axelsson", sa han.

-"First question, did the drivers gear up, while accelerating, by lifting tha accelerator?"
-"No, thats impossible, they got automatic gearbox", svarade professorn.
-" Second, question, whas the instructor for "EcoDriving the german way" a german?
-"No", svarade professorn.

Det gick ett sus genom auditoriet, en kille från Ungern började skratta. Han kom fram till mig efteråt, han hade haft problem med Japanerna, dom lägger miljoner Yen på forskning och så kan dom inte ens köra själva, sa han.

Alla håller på sin vattvälling, men jag vet att vår metod fungerar. I Sverige, Los Angeles, San Diego och Santiago de Chile.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar