lördag 6 februari 2010

Uppdrag Washington, dag 4

Uppdrag Washington, dag 4 - 5 februari

06.30 Lokal tid D-day as in Driving day.
Dagen då vi ska köra utbildningen med klimatpiloterna började tidigt, vi ville provköra slingan för att se om det är några överraskningar. Något förvånade såg vi att en del gator låg tomma, troligtvis beroende på katastrofvarningen om ovädret. Freemont FWY är fortfarande avstängd så vi får ta alternativ slingan. Göteborgaren är uppklädd dagen till ära, han är så stilig att hans mor skulle få tårar i ögonen.

08.10 Lokal tid
En snabb kaffekopp på ambassaden medan vi väntar in piloterna, de första på plats är Isiah och Mya Akin. Vi hälsar och jag berättar vad vi ska göra, Mya är märkbart stressad av att behöva köra, så jag försöker lugna ned det hela. Det är inger körkortsprov, och jag garanterar att dom ska få behålla sina körkort oavsett resultat.

08.30 Lokal tid
Ut i Volvo XC90:n, båda två är märkbart imponerade av bilen, dom kör en Subaru Forrester normalt. Journalisterna vill ta bilder av piloterna.
Isiah är först bakom ratten och efter en kortare genomgång rullar vi ut på slingan. Trafiken är ganska gles, och det går som jag trott. Han accelererar för länge och släpper gasen försent, i övrigt kör han väldigt försiktigt, god uppsikt och defensivt.

08.55 Lokal tid
Tillbaka efter första rundan, Econen visar en medelförbrukning på 9,0 mpg och en medelhastighet på 11 mp/h. Rundan tog 24 minuter exakt. Vi byter plats efter min analys och jag gör en kortare demonstration på K street. Jag visar växlingsteknik, utrullning och skillnad mellan fullstopp och rullande stopp, effekten av tomgångskörning. Ögonen på Isiah lämnar inte mätaren, han ser mest förvånad ut, hustrun i baksätet kommer med sporadiska frågor.

09.20 Lokal tid
Vi rullar ut på runda två, Isiah är ”taggad” den amerikanska tävlingsinstinkten visar sig tydligt i hans ögon. Mya i baksätet skruvar oroligt på sig och tycker att det går sakta.

09.45 Lokal tid
Tillbaka vid ambassaden, Isiah stänger förväntansfullt av motorn på XC90:n och vänder sig mot mig. Sanningens ögonblick när jag trycker fram medelförbrukningen på mätaren… 11,1 mpg, en förbättring med 23%. –”WOW” kommer spontant från Isiah, -”how about the time?” är nästa fråga. 22,57 minuter visar mätaren. –” Unbeleivable” kommer det från baksätet. Mya var övertygad om att vi förlorat åt minstånde 5 minuter på EcoDrivingen. Isiah är stum.

10.00 Lokal tid
Jag tittar in i Göteborgarens bil, och kan se att han flinar. Inte konstigt, cirka 30% sänkning fick han på sin första körning.

12.15 Lokal tid. Teoripasset börjar
Lars Roth, Förste sekreterare vid Svenska ambassaden, delar ut diplom till de amerikanska klimat piloterna som nu genom gått det sista steget i projektet, resandet. Efter det började vi med EcoDriving teorin. Vi kunde redovisa en bränslesänkning, med tidsvinst på 23-34% . ”Unbelievable” som piloterna uttryckte det.

15.00 Lokal tid
Körde en kort demonstration med ett amerikanskt filmteam som vill kolla vad vi höll på med efter att ha intervjuat klimat piloterna.

16.10 Lokal tid
Mission completed…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar