torsdag 25 mars 2010

Att vilja är att kunna

Testade min tjänste bil idag, körde Eskilstuna - Köping. Nollställde min Econen i Eskilstuna för att se hur långt jag lyckas pressa en Volvo V50 1,8F. Körningen består av 5 rondeller, 2 trafikljus, 2 väjningsplikter, cirka 5 km. 70 väg, 8 km 50 väg och 28 km 100/90 väg. Alltså en normal pendlar resa...

Resultat 6,1 lit/10 km. eller 0,61 lit/mil på svenska. +1 grad celsius, vindstilla och torra vägbanor. Bränsle = Bensin 95 oktan.

Hur gjorde jag det?

Tog rygg på en långtradare på E20 (87 km/h) bra sug även om jag låg på lagligt avstånd, höll 5:an på alla 50 sträckor utom upp för backen i Kungsör, där smög jag ned på 4:an för att kunna hålla varvet runt 1.200 rpm (tog 7.1 uppför). Maxade utrullningarna in mot avfart, cirkulationer och trafikljus, lyckades undvika stopp vid båda ljusen (det blir alltid grönt). Fusk: Justerade lufttrycket på Statoilmacken vid E20 (lite lågt vänster fram).

Det går om man vill, tidsförlust på grund av att köra 87 km/h istället för 100 km/h på E20 = 1 minut och 20 sekunder mot normal körtid . Då var det ändå en traktor som sinkade mellan Kungsör och Köping.

Jag ska göra om detta när jag tankat etanol...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar