måndag 15 mars 2010

Som jag skrivit tidigare på går debatten om gasbilar i Sverige just nu. Det finns inte tillräckligt med biogas, långt mellan tankställen o.s.v.

Alliansen lägger nu förslag på en klimatpremie när det gäller miljöbilar. Man vill ändra skatterabatten på bränslet och i stället rikta in sig på fordon som släpper ut max 120 g. CO2/km istället, oavsett motortyp eller bränsle.

Mycket bra, det öppnar för el, bränslecell/el, gas eller snåla dieslar. Det är vi som konsumenter som har den egentliga makten, och får vi understöd av politiska beslut kommer förändringen automatiskt.

Tänk efter hur marknadsföringen av bilar har förändrats bara de senaste åren, idag trumpetar man ut låg förbrukning, och miljöbil i annonserna. Hur var det för ett par år sedan?

"Konsument smart" skulle man kunna kalla den konsument som aktivt gör sina val. Ta bara exemplet med fiskpinnar. Du är i affären för att handla, i frysdisken finns två olika paket att välja på. Det ena kostar 19,90:- och det andra (ett för dig relativt okänt märka) kostar 14,90:-. Vilket väljer du? Kanske resonerar du så här -" det är ju bara ungarna som ska äta" och tar det billigare...

Denna fisk som finns i båda paketen är förmodligen fiskade på samma ställe någonstans norr om Norge, den ena fiske har gjort en resa till sydost Asien med ett frysfartyg för beredning, medans den andra har transporterats till norra Europa för beredning. Det är arbetskostnader bl.a. som reglerar priset, transporter är billigare än produktion. Båda har sedan gått via t.ex. Rotterdam på tåg och frysbil till din affär. Du väljer... Så länge man köper kommer det att produceras.

Samma sak gäller bilar, finns det efterfrågan på bilar med låga koldioxid utsläpp kommer dom att produceras. Gas bilar däremot kräver ett mera aktivt val eftersom det oftast medför mera besvär att tanka. För vem vill investera i en gasbil för att sedan köra den på bensin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar