onsdag 24 mars 2010

filosofiska tankar

Miljön är något som berör många på ett eller annat sätt. Man hör ibland hur folk resonerar,

"- Den här vintern visar att växthuseffekten är en bluff"
"- Man borde köpa närodlat"
"- Jag kör så lite så det gör inget om min bil drar mycket"
"- Det är gott men Kiwi, jag köpte ekologiska från Nya Zeeland. Bra va?"

Hur allvarligt tar man miljöproblematiken egentligen, är man sig själv närmast? Tänker man på miljöbelastning hela tiden eller är det vissa saker som man aktivt utför och vissa saker man förbiser? Är det plånboken som styr?

Det jag kan konstatera när det gäller resonemang med företag som vill jobba med miljöfrågor så är ekonomin ett viktigt incitament. Tillsammans med en korrekt uppföljning av åtgärderna kan man börja prata pengar i besparing och då åker ögonbrynen upp på både ekonomichefen och Vd:n. Miljö aspekten och den goodwill det ger är en bonus om man inte har ett ledningssytem eller kundkrav.

"Money talks" är det första jag fick lära mig i Los Angeles under tiden vi jobbade där. "That´s our priority" kunde man läsa ut mellan raderna. Men när man började tränga in i miljöaspekten började den amerikanska projektledaren prata om "Citizenship" alltså det ansvar företaget tar gentemot medborgarna när det gäller miljön. Snacka om goodwill...

I Sverige finns det företag med extremt hög miljöbelastning som genom att påvisa "Citizenship" lyckats framstå som miljöaktiva.... Fundera över vilka?

1 kommentar:

  1. bra tips pappa, hoppas många läser dem! jag länkade din blogg i ett inlägg: http://alexanderaxelsson.blogspot.com/2010/03/little-monkey.html :) hoppas du får fler läsare då!

    SvaraRadera