tisdag 9 mars 2010


Ibland får man bevis på indirekt EcoDriving. För ett par dagar sedan kom en elev till mig och berättade att han på helgerna brukar åka mellan Eskilstuna och Göteborg och att han sedan han tränat busskörning på skolan inte behöver tanka sin personbil för än han är hemma igen, vilket aldrig hände innan.


-"Vad är det för skillnad när du kör nu då?", frågade jag. -"Jag tittar längre fram och släpper gasen tidigare och jag håller jämnare fart", svarade han.


Ganska intressant, tycker jag, att träning på EcoDriving på buss under en grundutbildning till bussförare kan ge det genomslaget på personbilskörning.


En annan elev, som går en lastbilsförarutbildning, kom till mig med frågan: -" Öhh, Axelsson, när ska vi få köra EcoDriving dåå..."


-" Det har du gjort hela tiden, sen första dagen du började körträna här på skolan", svarade jag.
-"Å,fan", blev svaret.


En del tror att EcoDriving är tricks och fix som man håller på med under tiden man kör...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar