torsdag 4 mars 2010

Nu är bilprovningen ute och cyklar, och det rejält Tore Sjöblom, som tydligvis jobbar på Svensk Bilprovning i Falun, har uttalat sig i SR P4 Dalarna om att EcoDriving förstör bromsarna på bilarna samt ett det inte fungerar om motorn är kall.

Bara i Sverige får man mellan 30.000 och 40.000 träffar på EcoDriving om man googlar, många tror sig sitta inne med sanningen. Det är ingen nytt.

Vi på STR och EcoDriving tillsammans med de hundratals lärare som finns runt om i landet vet att syftet med EcoDriving är att sänka CO2 utsläppen samt minska slitaget på bilen, att man sedan samtidigt får en trafiksäkerhets vinst är bara en bonus.

När det gäller bromsarna så finns det över huvudtaget inga mätningar eller studier som visar att körstilen skulle öka problemen med bromsarna. det man däremot vet är att vägsalt påverkat bromsskivor och ger rostangrepp samt kärvande bromsok. Det tillsammans med mjuka inbromsningar skapar en tröghet i mekaniken och då framförallt på de bakre bromsarna. På alla utbildningar i EcoDriving ges rådet att "motionera" bromsarna minst en gång per vecka. Det gör man genom att vid lämpligt tillfälle och tillräckligt säkert bromsa hårt några gånger. Man kan även bromsa allt vad man orkar upprepade gånger när man står still för att få bromsoken att röra sig.

När jag uppmärksammades på radioinslaget av "Avesta Hasse" ringde jag till P4 Dalarna och frågade vad dom hade för belägg för det som genom sin journalistik ogranskat släpper ut i etern. Jag blev bemött oerhört kort och avvisande. Jag kontaktade istället Gugge på Vägverket som även han blev "intervjuad", det vill säga hade ett långt samtal i Vägverkets bibliotek med journalisten. Han kontaktade en områdes chef med ansvar för ett antal andra bilprovnings stationer i regionen. Han kunde inte se kopplingen som Tore Sjöblom gör, det gäller även Svensk Bilprovnings tekniske chef.

Sedan nämner denne Tore Sjöblom att EcoDriving inte heller är bättre för miljön vid kallstart och vid körning kortare sträckor med kall motor. Detta konstaterar han utifrån det faktum att katalysatorn inte blivit varm???

Det påståendet visar på total okunskap om syftet med EvoDriving. I kursen understryks två saker vid kallstart nämligen använd motorvärmare och kör iväg direkt utan att varmköra. Det är då ännu viktigare att hantera bilen på ett sparsamt sätt eftersom alla bilar, speciellt bensindrivna, har en avsevärt högre förbrukning. Kolväten och NOx kan du inte eliminera med EcoDriving, däremot kan du minska volymen på avgaserna genom att minska förbrukningen

Syftet med EcoDriving är att minska CO2 utsläppen, och vad Tore inte förstår är att man gör det genom minskad bränsleförbrukning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar