fredag 26 mars 2010

New Jersey inför nu en lag, som första stat i USA, att alla nyblivna förare ska ha röda dekaler fram och bak på bilen när dom är ute och kör.

Jag tycker att alla som är utbildade i EcoDriving skulle ha en grön dekal i framrutan på sitt fordon, vilket skulle innebära att man hade rabatt på bränsleskatten och en miljöpremie efter genom förd utbildning. Precis som man kan göra ROT- eller RUT-avdrag skulle man ha ett RET-avdrag för alla som utbildat sig i EcoDriving. Är inte det ett förträffligt förslag...

Eller skulla man ha en sotsvart skylt på bilen om man kör en personbil som drar över 1,5 lit/mil, fast å andra sidan straffas ju dom varje gång dom tankar. Och eftersom dom är på macken fler gånger är den som kör en bränslesnål bil så handlar dom säkert en massa annat onödigt också, nä dom straffas ändå... Det sista var ett dumt förslag, jag tar tillbaka det.

På Lördag, för att ta upp något helt annat, är det Earh Hour. Ska du delta? Man räknar med att Australiensarnas idé kommer att få ett globalt genomslag denna gång, åtmindstånde i den industrialiserade världen.

Hittills är det över 13.000 personer i Sverige som anmält sig på WWF:s hemsida och över 200 kommuner, nästan 800 skolor och över 1600 företag. Trossamfunden bidrar med över 160 st.
Det kommer att bli världens hittills största manifestation för klimat problematiken.

Jag skrev tidigare om COP15 och nederlaget i Köpenhamn där man misslyckades att få världens stora CO2 producenter att se bortom de nationella intressena. På lördag kl. 20.30 kan du visa vad du tycker...

Släck ljuset... (men inte om du kör bil då!!!)

torsdag 25 mars 2010

Att vilja är att kunna

Testade min tjänste bil idag, körde Eskilstuna - Köping. Nollställde min Econen i Eskilstuna för att se hur långt jag lyckas pressa en Volvo V50 1,8F. Körningen består av 5 rondeller, 2 trafikljus, 2 väjningsplikter, cirka 5 km. 70 väg, 8 km 50 väg och 28 km 100/90 väg. Alltså en normal pendlar resa...

Resultat 6,1 lit/10 km. eller 0,61 lit/mil på svenska. +1 grad celsius, vindstilla och torra vägbanor. Bränsle = Bensin 95 oktan.

Hur gjorde jag det?

Tog rygg på en långtradare på E20 (87 km/h) bra sug även om jag låg på lagligt avstånd, höll 5:an på alla 50 sträckor utom upp för backen i Kungsör, där smög jag ned på 4:an för att kunna hålla varvet runt 1.200 rpm (tog 7.1 uppför). Maxade utrullningarna in mot avfart, cirkulationer och trafikljus, lyckades undvika stopp vid båda ljusen (det blir alltid grönt). Fusk: Justerade lufttrycket på Statoilmacken vid E20 (lite lågt vänster fram).

Det går om man vill, tidsförlust på grund av att köra 87 km/h istället för 100 km/h på E20 = 1 minut och 20 sekunder mot normal körtid . Då var det ändå en traktor som sinkade mellan Kungsör och Köping.

Jag ska göra om detta när jag tankat etanol...

onsdag 24 mars 2010

filosofiska tankar

Miljön är något som berör många på ett eller annat sätt. Man hör ibland hur folk resonerar,

"- Den här vintern visar att växthuseffekten är en bluff"
"- Man borde köpa närodlat"
"- Jag kör så lite så det gör inget om min bil drar mycket"
"- Det är gott men Kiwi, jag köpte ekologiska från Nya Zeeland. Bra va?"

Hur allvarligt tar man miljöproblematiken egentligen, är man sig själv närmast? Tänker man på miljöbelastning hela tiden eller är det vissa saker som man aktivt utför och vissa saker man förbiser? Är det plånboken som styr?

Det jag kan konstatera när det gäller resonemang med företag som vill jobba med miljöfrågor så är ekonomin ett viktigt incitament. Tillsammans med en korrekt uppföljning av åtgärderna kan man börja prata pengar i besparing och då åker ögonbrynen upp på både ekonomichefen och Vd:n. Miljö aspekten och den goodwill det ger är en bonus om man inte har ett ledningssytem eller kundkrav.

"Money talks" är det första jag fick lära mig i Los Angeles under tiden vi jobbade där. "That´s our priority" kunde man läsa ut mellan raderna. Men när man började tränga in i miljöaspekten började den amerikanska projektledaren prata om "Citizenship" alltså det ansvar företaget tar gentemot medborgarna när det gäller miljön. Snacka om goodwill...

I Sverige finns det företag med extremt hög miljöbelastning som genom att påvisa "Citizenship" lyckats framstå som miljöaktiva.... Fundera över vilka?

tisdag 23 mars 2010

Earth hour

På lördag släcker världen ljuset till förmån för miljön. Uppgifter på att cirka 4000 städer deltog förra året är imponerande, miljontals människor världen över gjorde samma sak. Vilken effekt.

Tänk om man skulle ta sig en "driveless day" det vill säga att idag kör jag inte bil. Jag brukar tänka på den aktivitet som man hade för några år sedan om att man inte skulle köra bil i stan en viss dag. Bilfri dag, eller vad den kallades, och man påtvingades att lämna bilen hemma för att inte få ilskan blickar från cyklande miljövänner...

En miljö insats ska inte kräva stora uppoffringar eller vålla mig problem, då är man inte villig att ta initiativet. Det ska vara lätt, som t.ex. att köra EcoDriving, det kräver ingen uppoffring, och det finns många saker som man kan gör själv, väldigt enkelt.

T.ex.:
  • Stäng av kranen under tiden du borstar dina tänder
  • Släck ljuset om du lämnar rummet
  • Kolla lufttrycket i dina däck
  • Ta en promenad till kiosken på söndagen för att köpa tidningen, istället för att ta bilen
  • Ta av skidboxen från bilen
  • Stäng av TV:n med knappen, inte fjärrkontrollen
  • Köp närodlat om du tycker att du har råd
  • Lasta ur onödig last ur bagagerummet i bilen
  • Kör inte på tomgång i onödan
  • Ta cykeln till jobbet någon dag i veckan om du kan

Ser du vad lätt det är, väljer du någon av dessa gör du en insats för miljön. Svårare än så är det inte...

måndag 15 mars 2010

Som jag skrivit tidigare på går debatten om gasbilar i Sverige just nu. Det finns inte tillräckligt med biogas, långt mellan tankställen o.s.v.

Alliansen lägger nu förslag på en klimatpremie när det gäller miljöbilar. Man vill ändra skatterabatten på bränslet och i stället rikta in sig på fordon som släpper ut max 120 g. CO2/km istället, oavsett motortyp eller bränsle.

Mycket bra, det öppnar för el, bränslecell/el, gas eller snåla dieslar. Det är vi som konsumenter som har den egentliga makten, och får vi understöd av politiska beslut kommer förändringen automatiskt.

Tänk efter hur marknadsföringen av bilar har förändrats bara de senaste åren, idag trumpetar man ut låg förbrukning, och miljöbil i annonserna. Hur var det för ett par år sedan?

"Konsument smart" skulle man kunna kalla den konsument som aktivt gör sina val. Ta bara exemplet med fiskpinnar. Du är i affären för att handla, i frysdisken finns två olika paket att välja på. Det ena kostar 19,90:- och det andra (ett för dig relativt okänt märka) kostar 14,90:-. Vilket väljer du? Kanske resonerar du så här -" det är ju bara ungarna som ska äta" och tar det billigare...

Denna fisk som finns i båda paketen är förmodligen fiskade på samma ställe någonstans norr om Norge, den ena fiske har gjort en resa till sydost Asien med ett frysfartyg för beredning, medans den andra har transporterats till norra Europa för beredning. Det är arbetskostnader bl.a. som reglerar priset, transporter är billigare än produktion. Båda har sedan gått via t.ex. Rotterdam på tåg och frysbil till din affär. Du väljer... Så länge man köper kommer det att produceras.

Samma sak gäller bilar, finns det efterfrågan på bilar med låga koldioxid utsläpp kommer dom att produceras. Gas bilar däremot kräver ett mera aktivt val eftersom det oftast medför mera besvär att tanka. För vem vill investera i en gasbil för att sedan köra den på bensin?

tisdag 9 mars 2010

Bensinpriset stiger...
Idag noteras runt USD80/fat, för ett år sedan låg priset under USD40. Det är inte normalt att priset stiger så här års, det brukar komma när USA och Europa börjar sin semester period. Intressant att notera är att dieselpriset är förhållandevis stabilt än så länge, men vem vet vad som händer.

Det är förmodligen inte efterfrågan i första hand som drivit upp priset, utan den stigande världsekonomin. Förmodligen spekulerar en nervös marknad just nu, och det gör att priset per fat kan hoppa upp och ned.

Nu vore det läge att låsa priset på Etanol, tänk om den kunde bli lönsam för användarna. Jag skulle vilja att den för dom flesta högre förbrukningen skulle kompenseras av priset, eller att vi slapp köra etanolbilar med motorer inställda för bensin (där av den höga förbrukningen)

Stigande bensinpriser gör också biogasen mer intressant, om man kunde tanka...

Här ställs ekonomi mot miljö...

Ibland får man bevis på indirekt EcoDriving. För ett par dagar sedan kom en elev till mig och berättade att han på helgerna brukar åka mellan Eskilstuna och Göteborg och att han sedan han tränat busskörning på skolan inte behöver tanka sin personbil för än han är hemma igen, vilket aldrig hände innan.


-"Vad är det för skillnad när du kör nu då?", frågade jag. -"Jag tittar längre fram och släpper gasen tidigare och jag håller jämnare fart", svarade han.


Ganska intressant, tycker jag, att träning på EcoDriving på buss under en grundutbildning till bussförare kan ge det genomslaget på personbilskörning.


En annan elev, som går en lastbilsförarutbildning, kom till mig med frågan: -" Öhh, Axelsson, när ska vi få köra EcoDriving dåå..."


-" Det har du gjort hela tiden, sen första dagen du började körträna här på skolan", svarade jag.
-"Å,fan", blev svaret.


En del tror att EcoDriving är tricks och fix som man håller på med under tiden man kör...

måndag 8 mars 2010

Internationellt intresse...
För den svenska modellen av EcoDriving. Flera länder har visat intresse för det vi kan i Sverige och STR. Man blir imponerad av den kunskap och erfarenhet som vi besitter tack vare den erfarenhets bank som alla våra ED, HED och WED-lärare tillsammans bidragit med. Tack vare den uppföljning som sker, bl.a. med Sparcoachföreningens medlemmar kan vi med säkerhet säga att utbildning lönar sig om man har rätt upplägg.

Nu kommer förfrågningar från andra länder tätare och tätare. De projekt vi har i Chile och Kalifornien rullar på. Senaste beräkningen från Los Angeles visar att personalen på "Customer Service" ligger drygt 11% under normalförbrukning. Mätningar pågår just nu i Santiago de Chile på bussar i lokaltrafik. Tyvärr kom en jordbävning mellan och jag tror att dom just nu har annat att tänka på.

Länder i vårt närområde visar ett stort intresse på vad vi åstadkommit En nyckelfaktor är den noggranna kvalitetskontroll och kravspecifikation som vi har. den grundlades av Alex i slutet av 90-talet och lever än idag. samtidigt har vi inte varit rädda för att utveckla koncept. Titta bara på EcoRail som utvecklades i samarbete med Green Cargo, den utbildningen ingår idag i lokförarnas grundutbildning. Allt framtaget av STR. Jag glömmer aldrig när Stig berättade för mig att han varit ute och åkt tåg mellan Halmstad och Göteborg.

Följande samtal utspelade sig den dagen:

-"Du ska tro de va ett sjujävla tågsätt vi åkte med, ja såg inte slutet på´t", berättade han för mig.
-"De tog mej nog en halvtimme att förstå att ratten som satt framför föraren var faktiskt gasen.

-" Han körd på läge 8, som var det högsta å det gick i 80 km/h, berättade han på sin karakteristiska Ume dialekt. - " Så ja fråg'an, Va händer om du sänker till läge 7? "-Vet int, svara han, Vi ska kör på 8:an", svarade lokföraren

"Men, för h-e prova då", sa jag, Å det gjorde han. "Å tamme f-n hastigeheten sjönk inte, å vi sänkte förbrukningen 10% på Econen direkt"...

På den vägen är det...

söndag 7 mars 2010

Kampen om klimatet...
EU har beslutat (inkl. Sverige) att sänka sina CO2 utsläpp med 20% senast 2020, med 80% senast 2050. Detta för att vi ska uppnå 2 gradersmålet, det vill en maximal höjning med 2 grader av medeltemperaturen i atmosfären.

Japan har gått med på 8% fram till 2020 (just nu 6:a på topplistan), vilket sågas av bl.a. Världsnatur fonden, Kina har gått med på i stort sätt ingenting. Vad USA och Kina gör är avgörande, EU kan vara pådrivare, men vårt beslut är inte avgörande. samtidigt kan man undra vad alla ö-riken i bl.a. Stilla Havet tänker, 2 grader kan vara katastrofalt dom lider redan nu av havsnivåns höjning. Kanske USA reagerar när Manhattan ligger under vatten, det fattas bara ett par meter. Gör vi ingeting kan temperaturen stiga med upp till 5 grader till år 2099. Så vad vi, du och jag, gör nu är avgörande.

Sammanställer man åtgärderna så är inte ens svårt att klara målen. Energi, byggnation, transport och koldioxid lagring sammataget klarar detta, bara vi vill. Tekniken finns.

Ta en sån enkel tanke som att det finns beräkningar på att dagens solceller på cirka 20% av Saharas yta skulle täcka hela världens energibehov...

Kampen om klimatet...

fredag 5 mars 2010

Gas eller inte gas?
Det skrivs en hel del om gasbilar och deras problem med tankningen, det saknas gas eller också är det för långt till pumpen. Det är inte ovanligt att folk får köra flera timmar för att kunna fylla gas, taxibilar köar vis stationerna i Stockholm. Åker du till fjällen kan du förmodligen inte tanka för hemresan...

Det finns, vad jag vet, bara cirka hundra ställen där du kan tanka gas i Sverige. Låt oss reda ut det här med gas. Det finns "Biogas" och det finns "Naturgas" eller blandningar av dessa. Biogasen som är renad Metan är den bästa och ger i särklass lägsta koldioxid utsläppen, cirka 20% av bensin t.ex. beroende på hur man hanterar LCA:n (se tidigare inlägg). problemet är att tillgången på Metangas från rötmningsanläggningarna är begränsad, och därför fyller man på med Naturgas. Naturgas är en icke förnyelsebar petroleumbaserad gas som utvinns i samma hål som oljan, och den ger cirka 80% av vad bensinen ger i CO2.

När jag var i Los Angeles var den allmänna uppfattningen att Naturgas, eller "Natural gas" som dom säger, var en ren naturprodukt och helt ofarlig, det hörs ju på namnet. Undrar om våra poliktiker tänker likandant eftersom man ska ta bort subvetionen på CO2 skatten 2012.

Det som är riktigt spännande är den teknik som kommer på tunga fordon och då tänker jag på kryoteknik där gasen kyls till flytande form för att förenkla transport och lagring, samt Volvos teknik med MDE (Metangas och dieselblandning). Det är bara att följka utvecklingen.

torsdag 4 mars 2010

Nu är bilprovningen ute och cyklar, och det rejält Tore Sjöblom, som tydligvis jobbar på Svensk Bilprovning i Falun, har uttalat sig i SR P4 Dalarna om att EcoDriving förstör bromsarna på bilarna samt ett det inte fungerar om motorn är kall.

Bara i Sverige får man mellan 30.000 och 40.000 träffar på EcoDriving om man googlar, många tror sig sitta inne med sanningen. Det är ingen nytt.

Vi på STR och EcoDriving tillsammans med de hundratals lärare som finns runt om i landet vet att syftet med EcoDriving är att sänka CO2 utsläppen samt minska slitaget på bilen, att man sedan samtidigt får en trafiksäkerhets vinst är bara en bonus.

När det gäller bromsarna så finns det över huvudtaget inga mätningar eller studier som visar att körstilen skulle öka problemen med bromsarna. det man däremot vet är att vägsalt påverkat bromsskivor och ger rostangrepp samt kärvande bromsok. Det tillsammans med mjuka inbromsningar skapar en tröghet i mekaniken och då framförallt på de bakre bromsarna. På alla utbildningar i EcoDriving ges rådet att "motionera" bromsarna minst en gång per vecka. Det gör man genom att vid lämpligt tillfälle och tillräckligt säkert bromsa hårt några gånger. Man kan även bromsa allt vad man orkar upprepade gånger när man står still för att få bromsoken att röra sig.

När jag uppmärksammades på radioinslaget av "Avesta Hasse" ringde jag till P4 Dalarna och frågade vad dom hade för belägg för det som genom sin journalistik ogranskat släpper ut i etern. Jag blev bemött oerhört kort och avvisande. Jag kontaktade istället Gugge på Vägverket som även han blev "intervjuad", det vill säga hade ett långt samtal i Vägverkets bibliotek med journalisten. Han kontaktade en områdes chef med ansvar för ett antal andra bilprovnings stationer i regionen. Han kunde inte se kopplingen som Tore Sjöblom gör, det gäller även Svensk Bilprovnings tekniske chef.

Sedan nämner denne Tore Sjöblom att EcoDriving inte heller är bättre för miljön vid kallstart och vid körning kortare sträckor med kall motor. Detta konstaterar han utifrån det faktum att katalysatorn inte blivit varm???

Det påståendet visar på total okunskap om syftet med EvoDriving. I kursen understryks två saker vid kallstart nämligen använd motorvärmare och kör iväg direkt utan att varmköra. Det är då ännu viktigare att hantera bilen på ett sparsamt sätt eftersom alla bilar, speciellt bensindrivna, har en avsevärt högre förbrukning. Kolväten och NOx kan du inte eliminera med EcoDriving, däremot kan du minska volymen på avgaserna genom att minska förbrukningen

Syftet med EcoDriving är att minska CO2 utsläppen, och vad Tore inte förstår är att man gör det genom minskad bränsleförbrukning.

måndag 1 mars 2010

-"Nå, hur är det igentligen med växthuseffekten", den frågan får man då och då som EcoDrivingutbildare. -"En sån här vinter har vi inte haft på länge, nu har det väl vänt. Det är ju snö i hela landet"

Argumenten duggar tätt hos alla tvivlare, med fog skulle man kunna säga. Jag brukar replikera, -" Skilj på väder och klimat, det är två olika saker".

För den som vill veta mer och ta del av en snuskigt opartisk websida kan jag rekommendera www.climate4you.com där finns bara fakta, kalla och varma. Den är endast historisk, inga spekulationer om framtiden utan endast vad som hänt. Den visar att vår del av världen har haft en igenomsnitt kallare vinter medans Norra Sibirien, Hudson Bay och Norra Canada har haft betydligt varmare än normalt. Totalt har temperatoren ökat med 0,3 grader sedan början på 80-talet i atmosfären.

Tänk på det när du skottar snö...
Mera Snö, det blev tåg.
Vågade inte chansa på staketvägarna. Min tanke går till alla trafiklärare som skumpar och hoppar fram på dåligt plogade vägar idag, förmodligen med en med vita knogar styrande elev, som undrar vad den igentligen håller på med. Ha förtröstan, den utbildningen är guld värd. "Vintertid är bästa körkortstid" hade min Farfar på sina övningsbilar på 60-talet. Dom trafiklärarna var riktiga hjältar, tänk dig att åka runt i en Amazon med defroster som en grisfis och torkare, som var 2,5 dm långa, på sommardäck och ta fart mellan hästskitarna i uppförsbackarna, där kan man snacka om hjältar. Tänk på det när du sitter i din ombonade 5 stjärniga övningsbil med ABS, antispinn och stabiliseringssystem.

Många brukar fråga mig, går det att köra EcopDriving i sånt här väder? Då brukar jag svara -"Jag har kört EcoDriving med plogbilsförare samtidigt som dom sköter plogarna med högerhanden" och vi låg på 15-20%-iga sänkningar. Så visst går det.

Slira en kort bit på ettan... Heads up så löser det sig.